Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact
Bekijk het totale employer branding model

Een verrassend selectieproces is van ongekende waarde

Kennismaking tussen talent en organisatie kent vele vormen. Denk aan een carrièrebeurs, sollicitatiegesprek of online intake. Dat zijn niet alleen voor jou als werkgever belangrijke selectiemomenten. De kandidaat toetst dan ook of het employer brand klopt met de werkelijkheid.

Of het echt klikt, hangt mede af van goed ingerichte, onderscheidende en verrassende gesprekken en evenementen. Laat je deze momenten goed aansluiten bij de werkwaarden én de informatiebehoeften van de kandidaat, is de kans op een wederzijdse match het grootst.

arrow down
Waarom een wederzijds selectieproces?
Kandidaten moeten minstens 7 belangrijke beslissingen nemen, voordat ze bij jouw bedrijf komen werken. Het is dus enorm belangrijk om deze drempels weg te nemen en onnodige uitval te voorkomen. Jouw communicatie hierin is doorslaggevend.
1
Aan de hand van werkwaarden toetsen werkzoekende millennials of ze zich met een organisatie kunnen identificeren en of het werk aansluit bij hun persoonlijke missie en drijfveren (LinkedIn, 2019). Door deze duidelijk kenbaar te maken, vergroot je de interesse in je organisatie met factor 3.
2
Ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden zijn, zeker voor jong talent, steeds belangrijkere voorwaarden om bij een organisatie te solliciteren (Arbeidsmarkt Gedrags Onderzoek, 2018). In een sollicitatiegesprek is het van groot belang hier voldoende aandacht aan te geven en te toetsen of de kandidaat ook bij het ambitieniveau van de organisatie past.
3
80–90% van de kandidaten geeft aan dat de ervaringen tijdens het sollicitatiegesprek en/of de kennismaking hun gedachten sterk beïnvloeden over de functie (Linkedin, 2015).
4
80% van de kandidaten zegt dat de persoonlijke klik tijdens een kennismaking en/of solliciatiegesprek van doorslaggevend niveau is in hun beslissing (Mattersight, 2017).

Goals als partner

Tailormade aanpak

Iedere branche, type organisatie en cultuur vraagt een specifieke aanpak van het wederzijds selectieproces. Goals biedt tailormade ondersteuning bij het structureren en concreet invullen van deze belangrijke fase in de kandidaatreis.

Gamification

We zijn een kei in het ontwikkelen van interactieve communicatietools. Van online games tot offline gesprekskaarten. Alles met het doel een ‘WOW’-effect bij de potentiele kandidaat te genereren. Deze gamification van het sollicitatieproces is bewezen succesvol.

Meetinstrument

Meten is weten! En daarom bieden wij ook een tool die de ervaring van kandidaten gedurende het selectieproces kan meten. Zeer waardevolle informatie om vervolgens je proces verder te optimaliseren en beter af te stemmen op jouw doelgroep.

Analyse wederzijds selectieproces

Wil je het verbeterpotentieel van de wederzijdse selectie inzichtelijk maken? Vraag dan een quickscan aan en ontdek welke verbeterslagen jij kunt maken in dit proces.

Goals heeft al diverse succesvolle campagnes op haar CV:
De Offline jobcards van Universiteit Utrecht

Voor de Universtiteit de ideale manier om bezoekers naar hun beursstand toe te trekken en vervolgens een interactief gesprek aan te gaan. Door de invulling van de kaarten goed af te stemmen op de jobdrivers van de doelgroep en de werkwaarden van de organisatie wordt daarnaast snel duidelijk of een kandidaat mogelijk bij de organisatie past.

Gamification van de werkwaarden Detron

Via een laagdrempelige en humoristische game laten we, de moeilijk te bereiken ICT’er, interacteren met de werkwaarden van de organisatie. In het eerste campagnekwartaal hebben we meer dan 2000 bezoekers kunnen activeren om de gehele game te doorlopen en is het aantal sollicitanten significant toegenomen.

Gespreks-tools voor decentrale organisaties

Heeft een kandidaat bij alle verstigingen en/of afdelingen een vergelijkbare employee experience? Als je dit overlaat aan het toeval, zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn. Voor diverse grote (decentrale) organisaties deden wij een check en genereerde we gespreks-tools die aansluiten bij het employer brand en de cultuur.

Meer over
wederzijds selectieproces

Boek-tip: The robot-proof recruiter

De balans tussen tech en mens. Dat maakt een onweerstaanbare kandidaatreis.

Tattoo or not tattoo

Heb jij medewerkers die zo'n fan zijn dat ze een tattoo van de organisatie zouden plaatsen? Tijdens deze prikkelende workshop nemen we jullie mee in alle stappen van onweerstaanbaar werkgeverschap. Van een inspirerend doel tot moderne goalsetting tot zelfs de fase van offboarding.

Arbeidsmarkt-communicatieplan op één A4

Hoe vind, win en bind je kandidaten die ergens anders succesvol een vergelijkbare functie uitoefenen? Juist. Met een gefundeerde arbeidsmarktcommunicatiestrategie, een krachtig en onderscheidend gepositioneerd werkgeversmerk en duidelijke uitdagingen.

In een tijd dat er meer banen dan werkzoekenden zijn, is het belangrijk dat je positief opvalt. Kandidaten moeten verrast worden en een ‘wow’ gevoel krijgen bij je organisatie. Niet een keer. Nee, elke keer als je elkaar ‘treft’. Toptalent is gemiddeld binnen 10 dagen van de markt (Jobvite 2019). Structuur en transparantie in het proces verhogen de snelheid alsook het vertrouwen van een kandidaat in jouw organisatie. Hoe meer je hen inzicht geeft in de werkelijke organisatiecultuur, hoe groter de kans dat je op hun shortlist komt (Jobvite, 2017). Bij een daadwerkelijke hire voorkom je zo ook nog eens dat de concurrent met je talent aan de haal gaat. Dubbele winst! Uiteraard is het ook belangrijk zelf kritsich te blijven. Daag kandidaten uit en betrek de juiste mensen in het gesprek. Eén keer de verkeerde kandidaat selecteren kost een organisatie gemiddeld meer dan € 10.000. Daarnaast kan een slechte selectie leiden tot een daling van de overall productiviteit, moraal en prestaties met als gevolg een groter verloop (onderzoek van CV-Library).

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.