Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact
Bekijk het totale employer branding model

Win nieuwe medewerkers door het creëren van echt ambassadeurschap!

De ultieme werving komt tot stand door het creëren van ambassadeurs; collega's die zo enthousiast over de organisatie zijn, dat ze een magneet zijn voor ander talent. Met een krachtig referral programma stimuleer en activeer je deze aantrekkingskracht.

Kortom, bevlogen medewerkers zorgen voor nog meer bevlogen medewerkers. Een vicieuze cirkel die bij een juiste inzet van referral onbreekbaar en van onschatbare waarde is.

arrow down
Waarom ambassadeur
schap?
Goed ambassadeurschap in de vorm van referral recruitment is een buitengewoon effectieve methode om aan goede, nieuwe medewerkers te komen. Je maakt gebruik van het netwerk van al jouw collega’s. Uit verschillende studies blijkt dat informatie verspreid door medewerkers, een positief effect heeft op hoe aantrekkelijk potentiële kandidaten een organisatie vinden en hun beslissing om te solliciteren (Van Hoye & Lievens, 2007, 2009).
1
De wervingskosten via referral recruitment liggen gemiddeld 40% lager dan werving via andere kanalen (Recruitment Kengetallen Onderzoek, 2019).
2
Kandidaten worden sneller gevonden, waardoor vacatures sneller worden ingevuld. Uit onderzoek blijkt dat een kandidaat via referral binnen 29 dagen aan de slag ging. Via een vacaturebank duurt dit gemiddeld 39 dagen (Jobvite, 2019).
3
Kandidaten die worden aangeworven via huidige medewerkers maken sneller carrièrestappen, vertonen een hogere jobtevredenheid en een langere retentie (Zottoli & Wanous, 2000).
4
Bijna 50% van de referrals is na 3 jaar nog steeds in dienst versus 14% die via vacaturesites zijn binnengekomen (Jobvite, 2019).

Goals als partner

Ervaren en innovatief

Goals is de specialist op het gebied van nonstop employer branding en zeer ervaren in het opzetten van innovatieve, inspirerende referral programma’s.

Succesvolle programma's

Ons trackrecord laat het zien: een goed referral programma, met een hoog intern draagvlak, zorgt dat je 30-40% van de vacatures kunt invullen via referral.

Inspirerende challenges

Goals bedenkt niet alleen referral programma’s, maar vertaalt dit naar inspirerende team challenges. In deze referral challenges geven we medewerkers alle tools en inzichten in handen om op een interactieve en competitieve manier aan de slag te gaan met referral.

Daag ambassadeurs uit

Goals creëert en implementeert zeer effectieve referral challenges, die aansluiten op de organisatiecultuur en wervingsbehoeften. Het programma bestaat uit 2 vaste onderdelen: Een Challenge event en een Online referral platform.

Goals heeft al diverse succesvolle campagnes op haar CV:
Dela maakt werk van het droomteam

Een inspirerend voorbeeld van een referral programma met een goed doel als belangrijke drijfveer. Met de thematiek ‘Maak werk van ons droomteam​’ hebben we medewerkers op een betrokken en leuke manier aangezet nieuwe collega’s te werven en daarmee wensen uit te laten komen.

Referral met maatschappelijke betrokkenheid

'Referral news' omvat een zeer uitgebreid programma, inclusief een tips & tricks platform, door ons ontworpen en uitgevoerd voor een global organisatie. We hebben een beloningsprogramma samengesteld, die de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie weerspiegelt en een benefit oplevert voor de ambassadeurs. Gezien de grote wervingsbehoefte is de besparing van enorme omvang geweest.

Alewijnse is on a mission to grow a team of talent

Middels deze referral challenge “We’re on a mission to grow our team of talent​” hebben we teams uitgedaagd hieraan bij te dragen. Hoe meer je als team bijdraagt, hoe meer je verdient. Niet alleen in punten en prijzen, maar zeker ook in nieuwe collega’s, uitdagende projecten en carrière beloningen. Een uitdaging met winst voor alle betrokkenen! Dat wil jij toch ook?

Meer over
ambassadeurschap

Hoe zet ik de Employee Promoter Score (EPS) in voor sterke arbeidsmarkt- communicatie?

De Employee Promoter Score geeft de mate van loyaliteit en ambassadeurschap van medewerkers weer. Waarom is het belangrijk om dit te meten en hoe pas je de uitkomsten toe in je arbeidsmarktcommunicatie?

Tattoo or not tatto

Hoe trots is men op het merk en werk van jouw organisatie? Zouden ze het met een tattoo laten zien? Of wat zou er moeten gebeuren voor dat dit helemaal past? Tijdens deze prikkelende workshop nemen we jullie mee in alle facetten van attractief werkgeverschap. Van een inspirerend doel tot ultiem ambassadeurschap.

Referral recruitment

Referral recruitment – het werven van nieuw talent via het netwerk van eigen medewerkers – is een zeer krachtig instrument binnen employer branding. Deze 10 succesfactoren helpen je met het opzetten en verbeteren van een succesvolle referral recruitmentcampagne.

Aanstaande werknemers geloven bestaande werknemers. Huidige collega’s zijn waardevolle spelers bij het werven van talent. Vooral Generatie Z en de Millennials zijn erg gecharmeerd van deze aanpak. Zij hechten veel waarde aan sfeer en cultuur bij een organisatie. Ze zoeken een persoonlijke benadering en zoveel mogelijk informatie, voordat ze een baan aannemen. Wie kunnen daar beter voor zorgen dan de eigen collega’s? Stimuleer ambassadeurschap binnen de organisatie. Vaak is de bereidheid groot, maar mist men de middelen of kennis om op te treden als ambassadeur. Belangrijk is dat men zich veilig moet voelen in die rol. Een goed ambassadeursprogramma oftewel referral programma helpt daarbij. 

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.