Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

#WorldEBDay take aways 1: Hoe bouw je een employer brand in deze Covid thuiswerk-tijd?

arrow down
Terug naar overzicht

Goals is dit jaar officieel partner van World Employer Branding Day #WorldEBDayHet event in de wereld als het gaat om employer branding. Ons team van branding experts hebben voor jullie workshops bijgewoond en hierbij delen we graag enkele highlights. Vandaag de inzichten van Ben Verhagen:  


Tip 1: There is no business, like business 
In tumultueuze tijden als deze kan er best wat storing komen in de communicatie (intern en extern). De focus wordt verlegd naar de noodzakelijke acties van vandaag. Hoe overleven we deze maand? Hoe realiseren we new business? Et cetera 


Accepteer dat de business altijd dynamische is en blijft. Het rustige vaarwater komt nooit. Wat wel belangrijk is om te beseffen; de beleving en verbinding van talenten met de organisatie zit maar voor een deel op de dagelijkse werkzaamheden. Echte verbinding voor talenten ontstaat met het invullen van het hoger doel. Bij Goals noemen we dit het inspirerend doel (bekijk hier het Nonstop employer branding model). 


Overigens werkt dat hoger doel ook in externe communicatie naar andere stakeholders; denk aan klanten en andere samenwerkingspartners.  


Tip 2: Home, sweet home
Covid-19 heeft gezorgd voor een grote switch in werklocatie én gedrag. De voorspelling is dat dit na de pandemie voor een  deel doorgaat. Bedrijven die deze switch goed inrichten, zullen in de komende jaren concurrentievoordeel behalen. Op de arbeidsmarkt én de afzetmarkt. Blijf jezelf continu afvragen: werkt het delen van informatie nog voldoende? Staan we samen achter ons verhaal?  Werken de huidige communicatiekanalen voldoende? Is iedereen nog voldoende betrokkenheid bij de doelen? Blijven we ons voldoende ontwikkelen? Wat moeten we anders doen om de competitie te verslaan?  


We merken bij veel van onze opdrachtgevers dat het thuiswerken nog onvoldoende op de manier van ‘concurrentievoordeel’ bekeken wordt. Hoe zorg je voor een optimale medewerkersbeleving op de thuiswerkplek? Stel deze vraag en maak in het jaarplan voor 2021 een stuk vrij voor een visie die je als organisatie hier op hebt. Denk daarbij niet alleen aan de beheerskant (systemen, werktijden, controle) maar juist ook aan de belevingskant (medewerkersbeleving, vertrouwen). 


Tip 3: Van recruiter naar ambitiecoach 
Een van de workshops werd gegeven door één van de toonaangevende employer branding bureau’s in de wereld. Zij werken voor o.a. voor Apple, Virgin en LinkedIn. Belangrijk punt dat zij aangeven is dat het oude JJJ-principe ook opgaat voor Employer Branding. Dat houdt in: 



Daarbij is de website enerzijds belangrijk in het scheppen van een ambitie en realistisch beeld. Anderzijds kan de site ook fungeren als slimme filter. De filter zorgt dat de kandidaat goed geïnformeerd is én zelf al een juiste keuze maakt. Op die manier wordt de ‘informatie functie’ van de recruiter / hiringmanager een stuk minder. Zij stellen zich meer op als ambitiecoach voor de kandidaat. Waar wil hij/zij naar toe en hoe kan je dat zo goed mogelijk bereiken binnen de betreffende organisatie? 

Ben Verhagen

Founding Partner

Lees meer

Inspiratiesessie voor Communicatieclub Bourgondië

Hoe zorg ik dat ik als werkgever een onweerstaanbaar merk ben in de arbeidsmarkt? Geprikkeld door het thema verwelkomden we 60 leden van Communicatieclub Bourgondië.

De kracht van Crowe

Hoe we met Crowe Foederer collega's de eigen krachten ontdekken en onderscheidend in beeld brengen.

Arbeidsmarktcommunicatie-plan op 1 A4 | Template

Download dit template om eenvoudig jouw arbeidsmarktcommunicatieplan op één A4 te formuleren.

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.