Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Tattoo or not tattoo 3

arrow down
Terug naar overzicht

Tattoo or not tattoo? Ik schreef er twee jaar geleden al een blog over. En nu met de Olympische Spelen in zicht, is het tijd voor een vervolg. Ook hebben we de afgelopen twee jaar niet stilgezeten waardoor de parallel tussen een tattoo en Employer branding nog duidelijker is geworden.


Maar eerst die Olympische Spelen. Wist je dat vrijwel alle Olympisch atleten een tattoo met de Olympische ringen hebben? Het verhaal heeft twee ‘kanten’. Enerzijds: atleten laten een tattoo zetten in aanloop naar de Spelen. Op de vele moeilijke momenten is die tattoo het baken of wel het inspirerende doel waarvoor ze ‘alles’ laten. En anderzijds zijn er de atleten, zoals diverse Nederlandse hockeyers, die na het winnen van een gouden plak dit vereeuwigen met een tattoo.


Hoe gaaf zou het zijn als jouw medewerkers, een tattoo van jouw organisatie of merk zouden hebben … Niet zozeer om het plaatje an sich maar om de vibe of energie die erbij hoort. Die bevlogenheid, trots zijn op je organisatie en tot het bot geïnspireerd zijn door jouw merk en het aantrekkelijke werk: heerlijk toch?! De parallel met de topsporters. Zij zijn 4 jaar bezig met dat ene moment: pieken op de Spelen. Dat kost bloed, zweet en tranen met een heel team. Meerwerkers die ambitieuze doelstellingen nastreven waarbij ze tot het naadje gaan: welke werkgever wil dat niet? De andere kant van de ‘medaille’ is ook: als je na vier jaar jouw doelen hebben bereikt, welke ambities streef je dan nog naar zodat je een meerwerker blijft? Of ga je samen een nieuwe stap in je loopbaan uitstippelen? Daar hoef je geen vier jaar mee te wachten want als je als medewerker niet meer je ‘ding’ kunt doen dan kun je ook geen topbijdrage leveren. Toch?


Goed werkgeverschap of in sport termen: goede coaching en optimale faciliteiten betekent ook het mentaal ondersteunen van je team. En over ‘teams’ gesproken: hoe ziet de teamdynamiek eruit? Bij de parallel met de topsporters: het gaat om de sporters (je medewerkers) maar ook de technische staf en de verzorging (management) spelen een super belangrijke rol. Hoe houd je dat team dynamisch en op elkaar ingespeeld?


We redeneren nu van de Olympische Spelen en dan terug. Is eigenlijk gek. Maar anyways: aan de vier jaar trainen voor de Spelen, gaat een goede werving en selectie vooraf. Dat doe je in het bedrijfsleven toch ook? Je bepaalt toch vooraf ook aan welke eisen iemand moet voldoen? In sporterstermen bijvoorbeeld waar zit de rek van het talent en waar zit nog verbeterpotentieel?


… En zo kan ik nog wel even doorgaan. De parallellen zijn helder. Brengt me opnieuw terug bij de vraag: tattoo or not tattoo. Trots op het merk & inspirerend werk, betekent loyale en betrokken meerwerkers. Wie wil dat nu niet?

Ben Verhagen

Founding Partner

Lees meer

Facebook Jobs; iets voor jouw organisatie?

Onze praktijk ervaring: de pro's en cons van Facebook Jobs.

Kinderopvang Dankzij jou

In deze landelijke campagne geven we een veelomvattende betekenis aan het begrip kinderopvang.

Employer branding value case | Template

Bereken de waarde van jouw employer brand.

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.