Employee onboarding - Wat is het en waarom zet je het in?

Employee onboarding - Wat is het en waarom zet je het in? Iedereen is wel bekend met het begrip ‘inwerkperiode’. Maar inwerken is niet hetzelfde als employee onboarding. Dat gaat een stuk verder en betreft het complete integratieproces van nieuwe medewerkers binnen een organisatie.

Employee onboarding is dus niet alleen het wegwijs maken van nieuwe medewerkers, maar ze alles aanreiken dat nodig is om zich te ontwikkelen tot betrokken en bevlogen medewerkers: ‘meerwerkers’.

Employee onboarding - Wat is het en waarom zet je het in?

De harde kant 

Aan de harde kant van employee onboarding hoeven we niet al te veel woorden te besteden. Een pc, laptop, mobiele telefoon, parkeerplaats, toegangspas en auto van de zaak moeten gewoon geregeld worden. Meestal verzorgt Personeelszaken dit in samenwerking met de afdeling IT. Ondanks dat het erg voor de hand ligt, is het wel essentieel om dit strak te organiseren.

Een nieuwe medewerker voelt zich stukken minder welkom als hij of zij hier op de eerste dag zelf achteraan moet gaan. Gewoon goed regelen dus, en dan aan de slag gaan met de zachte kant van employee onboarding. Maar waarom eigenlijk?

De voordelen

Employee onboarding gaat over het investeren in talent. Want talent moet alle aandacht krijgen die het verdient, zodat het optimaal kan functioneren binnen een organisatie. Wat zijn over het algemeen de belangrijkste drijfveren om met employee onboarding aan de slag te gaan?

  1. Medewerkers sneller productief laten zijn
  2. De medewerkersbetrokkenheid (engagement) verbeteren
  3. De retentie verhogen c.q. de uittrede van goede medewerkers voorkomen
  4. Betere integratie van nieuwe medewerkers


Wat wilt u: medewerkers of meerwerkers?

Betrokken en bevlogen medewerkers, die willen we natuurlijk allemaal . Zij zijn tenslotte het hoogste goed van een organisatie. Toch ziet de praktijk er vaak heel anders uit: 

Meerwerkers maken er meer van. Ze houden van hun werk én de organisatie. Zetten een stapje extra, voelen zich verbonden en zijn trotse ambassadeurs voor het bedrijf.  
Medewerkers werken en denken mee. Hun betrokkenheid is redelijk en soms zijn ze bevlogen over hun baan. 
Werknemers nemen het werk zoals het komt. Voelen zich nauwelijks betrokken, laat staan bevlogen, maar doen gewoon het werk. Ze voeren simpelweg uit wat van hen gevraagd wordt. 
Tegenwerkers zijn de amokmakers. Ze zijn niet engaged en steken er zelfs actief energie in om hun onvrede te uiten.

De 4 C’s van effectieve employee onboarding

Nu we weten waarom employee onboarding zo belangrijk is, is het interessant om te kijken naar de aspecten die aan bod moeten komen in het employee onboarding-proces. Daarbij kunnen we het 4 C begrip hanteren dat, mits goed toegepast, zorgt voor een effectieve employee onboarding:

  • Compliance: Medewerkers bekend maken met alle fundamentele wettelijke en beleidsmatige regels en voorschriften.
  • Clarification:  Medewerkers inzicht geven in hun nieuwe rol en alle verwachtingen die daarmee samen hangen.
  • Culture:  Medewerkers bekend maken met de bedrijfscultuur, normen en waarden van de organisatie, zowel formeel als informeel.
  • Connection: Medewerkers inzicht geven in de belangrijkste interpersoonlijke relaties en informatienetwerken waar zij onderdeel van uit moeten gaan maken.


Meer informatie?

Meer weten over het onboarden van nieuwe medewerkers? Download onze whitepaper:
employee onboarding

People are tired of simple things. They want to be challenged

Goals Werk & Merk apex-sessie *executive editie*

Bereik onovertroffen resultaten door Merk- & Werkwaarden op elkaar af te stemmen.

Inschrijven