10 tips voor het verbeteren van medewerkersbetrokkenheid

10 tips voor het verbeteren van medewerkersbetrokkenheid Iedere organisatie wil toch medewerkers die zich volledig inzetten om de organisatie tot een succes te maken? Met deze 10 tips kun je concreet aan de slag met het verbeteren van medewerkersbetrokkenheid.

Het belang van medewerkersbetrokkenheid

Wat is nu het belang van betrokken en bevlogen medewerkers? In het gratis whitepaper IC360 - optimale communicatie leggen we het heel simpel uit: betrokken medewerkers leveren een hogere toegevoegde waarde. Wat resulteert in tevreden, loyale, en betrokken klanten. Wat vervolgens weer leidt tot duurzame groei en winst. Het Service Profit Chain model verbindt winstgevendheid aan betrokkenheid. En betrokken (en bevlogen) medewerkers zijn de eerste vitale link in de keten. Ze zijn de motor achter een geweldige klantervaring, innovatie en productiviteit.

10 tips voor het verbeteren van medewerkersbetrokkenheid

10 tips voor succes

1. Effectieve interne communicatie is de kritische succesfactor bij alle initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid. Zorg dat iedereen in de organisatie begrijpt waarom we doen wat we doen. 

2. Het senior- en middenmanagement zijn van cruciale invloed op het succes van medewerkersbetrokkenheid, dus hen actief betrekken en motiveren is de eerste stap.

3. Ondersteun het management met een kernconcept, een ‘message map’ en creatieve tools en initiatieven die hen helpen op een consistente en betrokken manier met medewerkers te communiceren.

4. Zorg ervoor dat initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid en interne communicatie zijn verankerd met de strategie van de organisatie.

5. Elke organisatie geeft zijn eigen betekenis aan medewerkersbetrokkenheid. Zorg ervoor dat iedereen op dezelfde manier naar het begrip kijkt en denk na over hoe betrokkenheid kan worden gemeten.

6. Gebruik het organisatiekompas om kernboodschappen te prioriteren, controleren en te managen. En om complexiteit in de boodschappen te voorkomen.

7. Handel vanuit insights in de informatiebehoefte van medewerkers: onderzoek!

8. One size does not fit all. Identificeer medewerkersdoelgroepen.

9. De effectiviteit van interne communicatieprogramma’s moet meetbaar zijn en een bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat.

10. Medewerkersbetrokkenheid vraagt om een continue dialoog in de organisatie, top-down én bottom-up. Het cascade-model werkt simpelweg niet goed genoeg.

Meer tips over het verhogen van medewerkersbetrokkenheid? 

goals-banner-775x193-wp-eps.jpg

People are tired of simple things. They want to be challenged

Goals Werk & Merk apex-sessie *executive editie*

Bereik onovertroffen resultaten door Merk- & Werkwaarden op elkaar af te stemmen.

Inschrijven