Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Hoe zet ik de
Employee Promoter Score (EPS)
in voor sterke arbeidsmarkt- communicatie?

arrow down
Naar overzicht

De Employee Promoter Score geeft de mate van loyaliteit en ambassadeurschap van medewerkers weer. Waarom is het belangrijk om dit te meten en hoe pas je de uitkomsten toe in je arbeidsmarktcommunicatie?


Van Net Promoter Score (NPS) naar Employee Promoter Score (EPS)
Ben Verhagen, directeur Goals Arbeidsmarketing, vertelt in de whitepaper Employee Promoter Score: “Wat ik de laatste tijd steeds meer zie en waar ik enthousiast van word, is de vertaling van een NPS naar een EPS.” Een NPS is een cijfer dat bedrijven hanteren om te meten in welke mate de klanten hun producten/diensten aanbevelen bij andere toekomstige gebruikers.


Een belangrijk cijfer dus, dat aangeeft in hoeverre bedrijven en werknemers gewaardeerd worden door hun klanten. Dit artikel van de Erasmus universiteit in Rotterdam legt uit dat een gemeten Employee Promoter Score aangeeft in welke mate de huidige medewerker het bedrijf als toekomstige werkgever aanbeveelt. 


Dit zegt natuurlijk veel medewerkersbetrokkenheid. Maar ook hoe de werkgever met zijn medewerkers omgaat. Koppel dit aan het waarom en de basis voor authentieke en relevante arbeidsmarktcommunicatie is geboren. 


Relevante arbeidsmarktcommunicatie
Big Data is hot. Informatie is overal geïntegreerd en daardoor gemakkelijk en snel beschikbaar. Deze ontwikkelingen hebben een groot aantal voordelen maar tegelijkertijd ook één heel groot risico; organisaties handelen teveel naar cijfers en sluiten zich af van de echte praktijk. Ben Verhagen reageert: Als je alleen maar naar het scorebord kijkt, verlies je de wedstrijd.


Binnen het vakgebied van arbeidsmarktcommunicatie zien we dit veel gebeuren. Medewerkerstevredenheidsonderzoeken worden steeds meer een doel op zich en organisaties staren zich blind op de response rate. Maar uiteindelijk wordt de hoofdvraag niet beantwoord. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek zegt namelijk niets over medewerkersbetrokkenheid. Terwijl die juist het verschil maakt. De EPS helpt je bij het vinden van de juiste antwoorden voor employer branding. 


De voordelen van een EPS
De Employee Promoter Score helpt je om te achterhalen of je als goede werkgever wordt beschouwd. Het cijfer geeft, op basis van één gemakkelijke vraag, aan of medewerkers loyaal zijn en of ze je als werkgever aanbevelen bij anderen. Naast dat je de juiste informatie achterhaalt met de EPS, dient het cijfer ook als peilstok. Daarbij ga je niet blind af op het cijfer maar ga je meer uit van het cijfer als meetmoment om te kijken of je op de goede weg zit. Vervolgens ga je van daaruit verder. Kijk naar de omgeving, luister nauwgezet naar de doelgroep en ga het gesprek aan. Op die manier haal je de meest waardevolle informatie voor sterke arbeidsmarktcommunicatie naar boven. 

Ben Verhagen

Founding Partner

Meer over nonstop employer branding

Arbeidsmarkt- communicatieplan Wie is de doelgroep?

Het werven van nieuw talent kan een dure en tijdrovende klus zijn. Bespaar jezelf tijd en geld door je arbeidsmarktcommunicatie direct op de juiste doelgroep te richten.

Kleur je toekomst

Een kleurrijke case voor een fleurige kinderopvang. Hoe SWKGroep kleur geeft aan de toekomst van kinderen en medewerkers.

Whitepaper Zo win en bind je de beste medewerkers in 2019

Van kapitalisme naar talentisme. Continue talentenjacht, snelsturende teams en hele ambitieuze doelen!

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.