Hoeveel vacatures heeft jouw organisatie op dit moment openstaan? En hoeveel collega’s hebben je bedrijf afgelopen jaar ongewenst verlaten? Vertel eens eerlijk; ben je tevreden met deze balans?
Bijna dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwsfeiten over de krapte op de arbeidsmarkt; 10.000 techneuten/technici gezocht, 25.000 medewerkers gezocht in zorg en welzijn en wat te denken van de vergrijzing in het onderwijs en docenten die massaal met pensioen gaan. HR en recruitment hebben weer een stem aan de directietafel.
Het effect van deze ontwikkeling? Werving- en selectiebureaus draaien overuren, de headhunters liggen bij de voordeur in de bosjes. En een deel van de medewerkers durft weer te gaan ‘hoppen’ en krijgt er van hun nieuwe werkgever 10% salaris bij. De eerste reflex bij veel bedrijven is vol te focussen op nieuwe instroom, het optuigen van een snelle onboarding en traineeships.
Die eerste ingeving is zeker niet fout. Immers; je moet iéts ondernemen door de acute uitdaging die er is. Toch daag ik graag bedrijven uit om meer aandacht te hebben voor hét schaap met de 5 poten. De ideale kandidaat. Het talent dat geen onboarding nodig heeft. Kortom; de huidige goede medewerker. Ik noem haar graag ‘de meerwerker’. Deze meerwerker is gemotiveerd, werkt met plezier en biedt meerwaarde voor de organisatie. Zij is de expert en kan in meerdere disciplines toegevoegde waarde leveren.
Als deze zeer loyale medewerker ziet dat nieuwe instroom de meeste aandacht krijgt, kan zelfs zij gaan twijfelen of dit nog wel de meest ideale plek is om te werken. Daarnaast krijgt zij de belangrijke maar zware taak om de nieuwe collega’s in te werken. Langzaam wordt het gras aan de andere kant groener én zoals het spreekwoord zegt: ‘Als er één schaap over de dam is… ‘
5 tips om het schaap met de vijf poten te behouden:
Voor de meerwerker is het doorgaans belangrijk om de balans te hebben tussen haar eigen vak uitoefenen en de ambassadeursfunctie te hebben naar de arbeidsmarkt. Ga samen op zoek naar de optimale balans!
De Employee Promoter Score geeft de mate van loyaliteit en ambassadeurschap van medewerkers weer. Waarom is het belangrijk om dit te meten en hoe pas je de uitkomsten toe in je arbeidsmarktcommunicatie?
Hoe Fontys de ICT-docenten weet aan te trekken in deze schaarse arbeidsmarkt.
'If it doesn’t challenge you, it won’t change you'. Samen naar uitdagend werkgeverschap!
Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.