Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Facebook Jobs; iets voor jouw organisatie?

arrow down
Terug naar overzicht

Facebook is inmiddels al ruim één jaar in Nederland op de markt met haar Facebook Jobs. Dat betekent weer een extra kanaal voor het zichtbaar maken van vacatures. Maar heeft dat eigenlijk wel zin in de huidige arbeidsmarkt?


Als ik kijk naar de resultaten bij onze opdrachtgevers (zeer uiteenlopende branches) concentreert 80% van de jobmarketing zich op 20% van de online platformen. Grote winnaars daarbij zijn; LinkedIn en inderdaad… Indeed. Facebook is er zelf van overtuigd dat zij een flinke voet aan de grond gaan krijgen met Facebook Jobs. En gezien het bereik dat ze hebben - ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland - is het een kanaal dat je zeker serieus moet nemen.


De pros en cons van Facebook Jobs:


+ Bereik
Met ruim 10 miljoen gebruikers is het bereik met Facebook Jobs groot. Het aantal gebruikers op Facebook liet vorig jaar wel een daling zien. Maar aangezien WhatsApp en Instagram ook tot de Facebook family behoren, is het zeer aannemelijk dat Jobs ook in de toekomst een groot bereik houdt.


+ In beeld bij latent zoekend talent
Facebook wordt vooral privé gebruikt. Anders dan bij LinkedIn of één van de jobboards, bereik je hier publiek dat niet specifiek - op het bezoekmoment zelf- carrièregericht is. Weet je hen met jouw vacature toch te triggeren? Dan boor je de o-zo waardevolle latente doelgroep aan! 


+ Gebruiksvriendelijk
Aan beide kanten (kandidaat en recruiter) is de gebruiksvriendelijkheid hoog. Solliciteren is zo gepiept. De recruiter heeft in een eigen interface een handig overzicht van de reacties. Kortom, alle drempels zijn zo laag dat het sollicitatieproces als een zonnetje loopt.


- Zichtbaarheid
Facebook is nog wat voorzichtig met het in promoten van Jobs. Uiteraard zit het verdienmodel in de gesponsorde berichten. Dus betaal je? Dan ben je zeker zichtbaar in de timeline van de betreffende doelgroep. De niet betaalde vacatures zijn vindbaar in Marketplace, de marktplaats voor tweedehands spullen. Alleen de vraag is natuurlijk of men daar ook naar een tweedehandse baan zoekt… Gelukkig is er sinds kort ook een eigen vacature-pagina binnen Facebook.


Activatie
Het is uiteraard geweldig om de latente doelgroep te bereiken. Maar in de praktijk merken we dat het activeren van die doelgroep wel wat meer vraagt dan alleen een vacaturetekst. Vraag je dus af of het niet beter is om de communicatie meer op employer branding te richten, in plaats van op jobmarketing.


Onderhoud
Op hoe meer plekken je zichtbaar bent, hoe beter. Maar goed; het vraagt wel plaatsing- en onderhoud-inspanningen. Houd daarom nauwgezet de resultaten bij. Geen resultaat? Dat betekent stoppen. En wellicht over een tijdje opnieuw kijken of de kracht van Facebook is toegenomen. 


Tot slot een aantal tips:



Ook hier geldt: Meten is weten. Houd de hele funnel per media-kanaal bij. Dan weet je welke inspanningen en investeringen succesvol zijn. 

Ben Verhagen

Founding Partner

Meer over nonstop employer branding

Arbeidsmarkt- communicatieplan Wie is de doelgroep?

Het werven van nieuw talent kan een dure en tijdrovende klus zijn. Bespaar jezelf tijd en geld door je arbeidsmarktcommunicatie direct op de juiste doelgroep te richten.

Kinderopvang Dankzij jou

In deze landelijke campagne geven we een veelomvattende betekenis aan het begrip kinderopvang.

Aan de slag jouw inspirerend doel

Een inspirerend doel geeft je bedrijf vleugels! Hoe? We vertellen het je graag!

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.