Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Facebook Jobs; iets voor jouw organisatie?

arrow down
Naar overzicht

Facebook is inmiddels al ruim één jaar in Nederland op de markt met haar Facebook Jobs. Dat betekent weer een extra kanaal voor het zichtbaar maken van vacatures. Maar heeft dat eigenlijk wel zin in de huidige arbeidsmarkt?


Als ik kijk naar de resultaten bij onze opdrachtgevers (zeer uiteenlopende branches) concentreert 80% van de jobmarketing zich op 20% van de online platformen. Grote winnaars daarbij zijn; LinkedIn en inderdaad… Indeed. Facebook is er zelf van overtuigd dat zij een flinke voet aan de grond gaan krijgen met Facebook Jobs. En gezien het bereik dat ze hebben - ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland - is het een kanaal dat je zeker serieus moet nemen.


De pros en cons van Facebook Jobs:


+ Bereik
Met ruim 10 miljoen gebruikers is het bereik met Facebook Jobs groot. Het aantal gebruikers op Facebook liet vorig jaar wel een daling zien. Maar aangezien WhatsApp en Instagram ook tot de Facebook family behoren, is het zeer aannemelijk dat Jobs ook in de toekomst een groot bereik houdt.


+ In beeld bij latent zoekend talent
Facebook wordt vooral privé gebruikt. Anders dan bij LinkedIn of één van de jobboards, bereik je hier publiek dat niet specifiek - op het bezoekmoment zelf- carrièregericht is. Weet je hen met jouw vacature toch te triggeren? Dan boor je de o-zo waardevolle latente doelgroep aan! 


+ Gebruiksvriendelijk
Aan beide kanten (kandidaat en recruiter) is de gebruiksvriendelijkheid hoog. Solliciteren is zo gepiept. De recruiter heeft in een eigen interface een handig overzicht van de reacties. Kortom, alle drempels zijn zo laag dat het sollicitatieproces als een zonnetje loopt.


- Zichtbaarheid
Facebook is nog wat voorzichtig met het in promoten van Jobs. Uiteraard zit het verdienmodel in de gesponsorde berichten. Dus betaal je? Dan ben je zeker zichtbaar in de timeline van de betreffende doelgroep. De niet betaalde vacatures zijn vindbaar in Marketplace, de marktplaats voor tweedehands spullen. Alleen de vraag is natuurlijk of men daar ook naar een tweedehandse baan zoekt… Gelukkig is er sinds kort ook een eigen vacature-pagina binnen Facebook.


Activatie
Het is uiteraard geweldig om de latente doelgroep te bereiken. Maar in de praktijk merken we dat het activeren van die doelgroep wel wat meer vraagt dan alleen een vacaturetekst. Vraag je dus af of het niet beter is om de communicatie meer op employer branding te richten, in plaats van op jobmarketing.


Onderhoud
Op hoe meer plekken je zichtbaar bent, hoe beter. Maar goed; het vraagt wel plaatsing- en onderhoud-inspanningen. Houd daarom nauwgezet de resultaten bij. Geen resultaat? Dat betekent stoppen. En wellicht over een tijdje opnieuw kijken of de kracht van Facebook is toegenomen. 


Tot slot een aantal tips:



Ook hier geldt: Meten is weten. Houd de hele funnel per media-kanaal bij. Dan weet je welke inspanningen en investeringen succesvol zijn. 

Ben Verhagen

Founding Partner

Meer over nonstop employer branding

De rol van (interne) communicatie bij het verbeteren van medewerkers- betrokkenheid

De rol van interne communicatie wordt vaak onderschat als het gaat om het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers. Toch is communicatie dé kritische succesfactor. Communicatie verbindt alle factoren die van belang zijn bij het verhogen van medewerkersbetrokkenheid.

Meaningful minds

Een doordacht employer brand voor de Technische Universiteit. Wetenschappelijke stories om wetenschappers nu eens echt te vangen.

Win met de Referral Challenge de beste kandidaten!

'If it doesn’t challenge you, it won’t change you'. Samen naar uitdagend werkgeverschap!

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.