Employer brand activatie in 3 stappen

Employer brand activatie in 3 stappen Wij komen bij Goals bijna geen bedrijven meer tegen die niet bezig zijn met employer branding. Dat maakt ons blij! Het laat zien dat werkgevers doorhebben dat ze zich op een authentieke, onderscheidende en geloofwaardige manier moeten presenteren aan talent. Ook wanneer het aanbod op de markt groter is dan de vraag.

Vaak stopt het daar. Toch is het simpelweg definiëren van een werkgeversmerk niet voldoende. Het gaat erom dat je jouw merk activeert en laadt: employer brand activatie. Maar hoe doe je dat?

Stap 1: Onderzoek en definieer

Begin bij de basis: definieer een Employee Value Proposition (EVP). Waar staat jouw organisatie als werkgever voor? Wat bied je medewerkers en waarom vinden ze jouw bedrijf zo’n fijne werkgever? Hoe daag je talent uit? En ook niet onbelangrijk: vertaal je merkwaarden naar werkwaarden.

We hoeven je vast niet te vertellen dat de tijd van de top-down communicatiestrategie voorbij is. Een daarom onmisbare stap: ga met medewerkers in gesprek! Want wie kan je nu beter wijzen op je onderscheidend vermogen als werkgever? Verhalen van medewerkers geven je talloze inzichten en treffende voorbeelden.

 

Stap 2: Laad jouw werkgeversmerk

Wanneer je jouw employer brand hebt geïdentificeerd, moet het nog inhoud krijgen. Je gaat jouw werkgeversmerk laden met authentieke verhalen en voorbeelden. Nodig medewerkers uit te vertellen over hoe zij jouw bedrijf als werkgever ervaren. Zo verzamel je input die je kunt gebruiken voor je arbeidsmarktcommunicatie.

Een voorbeeld van onze aanpak

Bij uitvaartorganisatie DELA werken mensen die werk maken van het leven. We nodigden medewerkers uit antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe maak jij werk van het leven?’ Bekijk maar eens wat voor mooie verhalen er zo ontstonden op www.maakwerkvanhetleven.nl.

De verhalen van Jasper en Lisan verwerkten we uiteindelijk in professionele video’s voor de arbeidsmarktcommunicatie van DELA.

 

Stap 3: Vertaal naar alle contactmomenten

Oké, je werkgeversmerk heeft inhoud. En nu? Het is zaak dat je het employer brand vertaalt in alle communicatie. En dan bedoelen we ook echt álle communicatie. Uiteraard moet je ‘werken bij’-website tot in de puntjes kloppen. Maar ben je op andere kanalen ook op de juiste manier vertegenwoordigd? Denk hierbij ook eens aan het telefoontje dat iemand pleegt wanneer hij meer informatie wil over een vacature, of de ontvangst bij een sollicitatiegesprek.

Verdiep je in alle contactmomenten die talent heeft met jouw organisatie. Van potentiële kandidaat, tot sollicitant, tot medewerker; iedereen moet jouw werkgeversmerk herkennen en beleven. Alleen dan activeer je jouw employer brand!

 

Jouw employer brand activeren?

Goals zette deze aanpak al in bij bedrijven als DELA en Baker Tilly Berk. Wij helpen je graag met het vinden én laden van jouw verhaal. Bel ons eens op 040 – 30 32 640 en vraag naar Ben Verhagen, directeur, of mail naar b.verhagen@goals.nl.

Ook interessant

In deze whitepaper bespreken we de verschuiving van kapitalisme naar talentisme: een wereld waarin talent centraal staat. Employer branding wordt employer brand activatie in een markt die draait om authentieke verhalen, zingeving en de optimale employer experience. 

goals-banner-775x193-wp-win-en-bind.jpg

People are tired of simple things. They want to be challenged

Goals Werk & Merk apex-sessie *executive editie*

Bereik onovertroffen resultaten door Merk- & Werkwaarden op elkaar af te stemmen.

Inschrijven