Een werkgeversmerk maak je niet, dat heb je al.

‘Dan krijgen we zo’n folder met onze kernwaarden, bedacht door het management.’ Een opmerking die ik laatst hoorde tijdens een workshop. Het komt dus nog voor. We bedenken een paar kernwaarden en vertellen vervolgens hoe medewerkers ze moeten naleven. Met een folder. Ai. Een merk maak je niet, dat heb je al. Een werkgeversmerk dus ook. En zo identificeer je het.

Laat je merk leven
Met een sterk werkgeversmerk – employer brand – laat je toekomstige medewerkers zien waarom het bij jou lekker werken is. Jouw merk komt tot leven in al je communicatie met deze doelgroep. Natuurlijk mag je een bepaalde ambitie uitspreken, maar het gat met de werkelijkheid mag niet te groot zijn.

 

Zet je medewerkers centraal
Wie kunnen er nu beter antwoord geven op de vraag waarom jouw organisatie een fijne werkgever is? Juist. Jouw medewerkers. En jouw werkgeversmerk identificeer je door met hen in gesprek te gaan. Organiseer workshops, stel vragen op intranet, vraag medewerkers verhalen te delen.

Deze input vormt de basis voor jouw strategie en creatief concept. En helpt je bij het vertellen van jouw verhaal. Zodat die deelnemer aan de workshop straks tegen je zegt: ‘dit is wie wij zijn en waarom ik hier werk!’

Ben Verhagen

Founding partner

Meer blogs van Ben Verhagen
Meer blogs van Ben Verhagen

De slag om Talent Analytics