‘Waarom wil (n)iemand bij ons werken?’ - De rol van een aantrekkelijk employer brand

‘Waarom wil (n)iemand bij ons werken?’ - De rol van een aantrekkelijk employer brand Een sterk werkgeversmerk is van belang om nieuw talent voor de organisatie te winnen. Met een simpele oefening achterhaal je de redenen van goed werkgeverschap binnen jouw organisatie.

Ik spar graag met mensen over de rol van employer branding in het aantrekken van talent. In mijn gesprekken met verschillende werkgevers merk ik dat er bij bedrijven een toenemende behoefte is aan het bouwen van een werkgeversmerk. Een gedetailleerde personeelsplanning met een daarop afgestemde communicatiestrategie is nog een stap te ver. Maar veel organisaties doen alvast ‘iets’ met employer branding zodat ze straks, wanneer de jacht op talent echt weer losbarst, de boot niet missen.

Achterhaal het employer brand

Eigenlijk heeft iedere organisatie al een employer brand. Het werkgeversmerk van een organisatie is namelijk de optelsom van alle ervaringen en uitingen die de afgelopen jaren door het bedrijf en medewerkers verspreid zijn. Een employer brand is immers hetzelfde als een corporate brand, maar dan gericht op het werkgeversmerk zoals dit door huidige, nieuwe, toekomstige en ex-medewerkers wordt beleefd. Door de volgende oefening binnen je organisatie te doen, krijg je al een eerste inzicht in de kracht van je organisatie als werkgever.

  1. Stel de volgende vraag aan collega’s tijdens de lunch; ‘Wat zijn de belangrijkste redenen waarom wij bij dit bedrijf willen werken?’
  2. Verzamel de 10 tot 15 meest genoemde redenen;
  3. Kijk naar je communicatie-uitingen en controleer in hoeverre je de reacties van je collega’s goed weergeeft in de communicatie om de juiste medewerkers aan te trekken;
  4. Pas de communicatie van je werkgeversmerk aan.

Deze eenvoudige en leuke oefening leidt vaak tot verrassende bevindingen. Je zult vaak zien dat er een flinke gap is ontstaan tussen hetgeen wat je aanprijst en wat in werkelijkheid de job drivers zijn.

De juiste arbeidsmarktcommunicatie op je 'werken bij'-site

Het uitgangspunt van je employer brand is de 'werken bij'-website. Een veel gemaakte fout is het niet naar voren laten komen van aantrekkelijk werkgeverschap. In veel gevallen mist de site het waarom, de échte cultuur en de interessante, boeiende en verrassende voorbeelden van werken bij de organisatie. De nadruk ligt nog te vaak op alle technische specificaties zoals primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en wat voor kunstjes iemand allemaal moet kunnen. Natuurlijk moet deze informatie kloppen, maar het heeft geen prioriteit wanneer je je aantrekkelijke werkgeverschap wil communiceren. Gebruik daarom het eerlijke en actuele beeld dat medewerkers hebben van de organisatie en neem de 'werken bij'-website eens kritisch door. Ga na in hoeverre je oprecht en authentiek nieuw talent verleidt om bij je te komen werken. En kijk tenslotte ook eens goed naar de concurrent om te ontdekken wat jou onderscheidend maakt.

Een gemiste kans 

In mijn zoektocht naar goede voorbeelden en gemiste kansen voor arbeidsmarktcommunicatie stuitte ik op ONVZ. De beste zorgverzekeraar van Nederland, zoals ze op de homepage van hun website verkondigen. Een prima prestatie, die mag natuurlijk gezien worden.

In het sociaal jaarverslag 2013 kunnen we daarnaast ook lezen dat ONVZ voor de hele organisatie inzet op Energiek Werken en Lekker Energiek. Hét ONVZ-thema voor het nieuwe werken, vitaliteit en performancemanagement. Maar wat ik niet begrijp, is waarom ik helemaal niets van dit mooie programma prominent op de 'werken bij'-site zie staan. Wat mij betreft is dat een gemiste kans om zich als aantrekkelijke werkgever te positioneren. Zonde!


Wil je ook een keer met me sparren over employer branding? Daar kom ik 10 minuten eerder mijn bed voor uit!
Bel me op: 040 - 303 26 40, of stuur me een mail: b.verhagen@goals.nl 

Meer weten over effectieve employer branding?

goals-banner-775x193-wp-win-en-bind.jpg


achterhaal de redenen van goed werkgeverschap

Goals Werk & Merk apex-sessie *executive editie*

Bereik onovertroffen resultaten door Merk- & Werkwaarden op elkaar af te stemmen.

Inschrijven