Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Zo blaas je jouw employer branding plan voor 2021 leven in!

arrow down
Terug naar overzicht

Goals is dit jaar officieel partner van World Employer Branding Day #WorldEBDay. Het event in de wereld als het gaat om employer branding. Ons team van branding experts hebben voor jullie workshops bijgewoond en hierbij delen we graag enkele highlights. Vandaag de inzichten van Sharon Loomans :  


De tijd voor jaarplannen is weer in volle gang. Ben jij al gestart met de strategie rondom Employer Branding in 2021? Papier is geduldig. Dus hoe mooi de plannen ook zijn; zorg dat je ook veel aandacht geeft aan het over de bühne brengen van de ideeën. Uiteraard heb je daarbij de helft al gewonnen als je collegas betrekt bij het tot stand komen van het plan. Maar zorg ook dat je aandacht hebt voor inspireren en overtuigen van de andere collega’s. Want zonder de betrokken- en bevlogenheid van een aantal ambassadeurs, heeft employer branding weinig kans van slagen. 


Volgens de auteur van het boek Stand up to stand out kan iedereen leren om zich krachtig uit te drukken en zo anderen te inspireren en overtuigen actie te ondernemen. Het is volgens hem geen gave, maar een keuze. Het begint bij jezelf, jouw verhaal en hoe je het brengt. 


Hoe zorg je ervoor dat je jouw collega’s ambassadeurs worden van jouw plan? Hierbij 5 stappen die naar voren kwamen tijdens de World Employer Branding Day: 


Stap 1: 
Het is een open deur, maar ben energiek en enthousiast als je jouw plan over de bühne brengt. Straal zekerheid en vertrouwen uit. Je luisteraars zullen zich aan jouw gedrag spiegelen. Een positieve beleving zal dus eerder leiden tot het wenselijke gedrag. 


Stap 2: 
Zorg dat je de aandacht van je publiek hebt en houdt. Een anekdote, die voor vele herkenbaar is, kan vaak helpen. Het schept een band tussen jou en je publiek. Deze voelbare verwantschap leidt tot vertrouwen 


Stap 3:
Bij stap 1 en 2 blijft het echter niet. Zeker niet als je publiek de wereld anders ziet dan jij. Het is daarom enorm belangrijk om jouw verhaal in een voor hen herkenbare context te plaatsen. Dus stel jezelf altijd de vraag hoe kijkt mijn publiek naar dit onderwerp?  Wat is hun persoonlijke belang? Met een juist antwoord op deze vragen, zet je een belangrijk stap om bijv. collega’s in beweging te brengen. Een hiring manager die in de beleving heeft dat recruitment alleen maar een vacature hoeft uit te zetten en de toptalenten in rijen voor de deur staan, heeft wellicht niet het juiste beeld van de werkelijkheid.  


Tip: Ga in gesprek met je doelgroep. Wat leeft, wat drijft hen? Vertaal je de output hiervan door in je employer brand en je strategie, dan sta je al met 1-0 voor! 


Stap 4: 
Ok, het is je inmiddels gelukt je publiek te enthousiasmeren. Ze vertrouwen je en jullie liggen op één lijn betreft het onderwerp. Tijd om een oplossing te bieden, die jouw publiek helpt in actie te komen. Dus wil je bijv. dat collegaregelmatig op de socials laten zien hoe de sfeer op de werkvloer is, zorg dan dat je hen een concrete oplossing biedt dit te kunnen doen.  


Stap 5: 
De laatste stap is de call to action. Met welke boodschap sluit je jouw pleidooi af? Wat wil je dat jouw publiek onthoudt dan wel welke actie moet worden uitgevoerd? Heb dit heel duidelijk voor jezelf en maak dit vervolgens heel concreet richting je publiek. In een succesvolle meeting kan het enthousiasme groot zijn, maar na afloop gaat iedereen weer naar de orde van de dag. Concrete actiepunten zorgen ervoor dat het onderwerp top of mind blijft. En jouw sterke follow-up borgt de tijdslijn. 


PS
Nog hulp nodig met het maken van een goed jaarplan? Benut onze tips in deze whitepaper over In 3 stappen naar jouw employer branding plan 2021'.

Sharon Loomans

Communicatieadviseur

Lees meer

Employee Value Proposition

De grootste uitdaging voor organisaties is misschien wel het zeker stellen van de instroom van talent om klaar te zijn voor de toekomst, vooral wanneer de instroom verre van constant is.

Delen. Dat is Detron.

Hoe authentieke werkwaarden bijdragen aan een aantrekkelijk werkgeversmerk.

Whitepaper IC360 - Optimale interne communicatie

Betrokken en bevlogen medewerkers door uitdagende en inspirerende interne communicatie.

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.