Wij komen bij Goals bijna geen bedrijven meer tegen die niet bezig zijn met employer branding. Dat maakt ons blij! Het laat zien dat werkgevers doorhebben dat ze zich op een authentieke, onderscheidende en geloofwaardige manier moeten presenteren aan talent. Ook wanneer het aanbod op de markt groter is dan de vraag.
Vaak stopt het daar. Toch is het simpelweg definiëren van een werkgeversmerk niet voldoende. Het gaat erom dat je jouw merk activeert en laadt: employer brand activatie. Maar hoe doe je dat?
Stap 1: Onderzoek en definieer
Begin bij de basis: definieer een Employee Value Proposition (EVP). Waar staat jouw organisatie als werkgever voor? Wat bied je medewerkers en waarom vinden ze jouw bedrijf zo’n fijne werkgever? Hoe daag je talent uit? En ook niet onbelangrijk: vertaal je merkwaarden naar werkwaarden.
We hoeven je vast niet te vertellen dat de tijd van de top-down communicatiestrategie voorbij is. Een daarom onmisbare stap: ga met medewerkers in gesprek! Want wie kan je nu beter wijzen op je onderscheidend vermogen als werkgever? Verhalen van medewerkers geven je talloze inzichten en treffende voorbeelden.
Stap 2: Laad jouw werkgeversmerk
Wanneer je jouw employer brand hebt geïdentificeerd, moet het nog inhoud krijgen. Je gaat jouw werkgeversmerk laden met authentieke verhalen en voorbeelden. Nodig medewerkers uit te vertellen over hoe zij jouw bedrijf als werkgever ervaren. Zo verzamel je input die je kunt gebruiken voor je arbeidsmarktcommunicatie.
Stap 3: Vertaal naar alle contactmomenten
Oké, je werkgeversmerk heeft inhoud. En nu? Het is zaak dat je het employer brand vertaalt in alle communicatie. En dan bedoelen we ook echt álle communicatie. Uiteraard moet je ‘werken bij’-website tot in de puntjes kloppen. Maar ben je op andere kanalen ook op de juiste manier vertegenwoordigd? Denk hierbij ook eens aan het telefoontje dat iemand pleegt wanneer hij meer informatie wil over een vacature, of de ontvangst bij een sollicitatiegesprek.
Verdiep je in alle contactmomenten die talent heeft met jouw organisatie. Van potentiële kandidaat, tot sollicitant, tot medewerker; iedereen moet jouw werkgeversmerk herkennen en beleven. Alleen dan activeer je jouw employer brand!
Vergroot de interesse met factor 3 door het inzetten van werkwaarden in je communicatie.
Een veer-krachtige case voor een multinational in dierengenetica, Hendrix Genetics
Hoe meet je medewerkers- betrokkenheid? Lees alles over de Employee Promoter Score.
Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.