Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

Employee onboarding
Wat is het en waarom zet je het in?

arrow down
Naar overzicht

Iedereen is wel bekend met het begrip ‘inwerkperiode’. Maar inwerken is niet hetzelfde als employee onboarding. Dat gaat een stuk verder en betreft het complete integratieproces van nieuwe medewerkers binnen een organisatie. Employee onboarding is dus niet alleen het wegwijs maken van nieuwe medewerkers, maar ze alles aanreiken dat nodig is om zich te ontwikkelen tot betrokken en bevlogen medewerkers: ‘meerwerkers’.


De harde kant 


Aan de harde kant van employee onboarding hoeven we niet al te veel woorden te besteden. Een pc, laptop, mobiele telefoon, parkeerplaats, toegangspas en auto van de zaak moeten gewoon geregeld worden. Meestal verzorgt Personeelszaken dit in samenwerking met de afdeling IT. Ondanks dat het erg voor de hand ligt, is het wel essentieel om dit strak te organiseren. 


Een nieuwe medewerker voelt zich stukken minder welkom als hij of zij hier op de eerste dag zelf achteraan moet gaan. Gewoon goed regelen dus, en dan aan de slag gaan met de zachte kant van employee onboarding. Maar waarom eigenlijk? 


De voordelen


Employee onboarding gaat over het investeren in talent. Want talent moet alle aandacht krijgen die het verdient, zodat het optimaal kan functioneren binnen een organisatie. Wat zijn over het algemeen de belangrijkste drijfveren om met employee onboarding aan de slag te gaan?



Wat wilt u: medewerkers of meerwerkers?


Betrokken en bevlogen medewerkers, die willen we natuurlijk allemaal . Zij zijn tenslotte het hoogste goed van een organisatie. Toch ziet de praktijk er vaak heel anders uit: 


Meerwerkers maken er meer van. Ze houden van hun werk én de organisatie. Zetten een stapje extra, voelen zich verbonden en zijn trotse ambassadeurs voor het bedrijf.  


Medewerkers werken en denken mee. Hun betrokkenheid is redelijk en soms zijn ze bevlogen over hun baan. 


Werknemers nemen het werk zoals het komt. Voelen zich nauwelijks betrokken, laat staan bevlogen, maar doen gewoon het werk. Ze voeren simpelweg uit wat van hen gevraagd wordt. 


Tegenwerkers zijn de amokmakers. Ze zijn niet engaged en steken er zelfs actief energie in om hun onvrede te uiten. 


De 4 C’s van effectieve employee onboarding


Nu we weten waarom employee onboarding zo belangrijk is, is het interessant om te kijken naar de aspecten die aan bod moeten komen in het employee onboarding-proces. Daarbij kunnen we het 4 C begrip hanteren dat, mits goed toegepast, zorgt voor een effectieve employee onboarding: 


Compliance: Medewerkers bekend maken met alle fundamentele wettelijke en beleidsmatige regels en voorschriften.


Clarification:  Medewerkers inzicht geven in hun nieuwe rol en alle verwachtingen die daarmee samen hangen.


Culture:  Medewerkers bekend maken met de bedrijfscultuur, normen en waarden van de organisatie, zowel formeel als informeel.


Connection: Medewerkers inzicht geven in de belangrijkste interpersoonlijke relaties en informatienetwerken waar zij onderdeel van uit moeten gaan maken.

Erik Broeder

Managing Partner

Meer over nonstop employer branding

Hoe zet ik de Employee Promoter Score (EPS) in voor sterke arbeidsmarkt- communicatie?

De Employee Promoter Score geeft de mate van loyaliteit en ambassadeurschap van medewerkers weer. Waarom is het belangrijk om dit te meten en hoe pas je de uitkomsten toe in je arbeidsmarktcommunicatie?

Update je carrière bij Fontys ICT

Hoe Fontys de ICT-docenten weet te binden in deze schaarse arbeidsmarkt.

Whitepaper Employee onboarding

Resultaten van het onderzoek naar onboarding in Nederland, plus handige tips & tricks.

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.