Een sterk werkgeversmerk is van belang om nieuw talent voor de organisatie te winnen. Met een simpele oefening achterhaal je de redenen van goed werkgeverschap binnen jouw organisatie.
Ik spar graag met mensen over de rol van employer branding in het aantrekken van talent. In mijn gesprekken met verschillende werkgevers merk ik dat er bij bedrijven een toenemende behoefte is aan het bouwen van een werkgeversmerk. Een gedetailleerde personeelsplanning met een daarop afgestemde communicatiestrategie is nog een stap te ver. Maar veel organisaties doen alvast ‘iets’ met employer branding zodat ze straks, wanneer de jacht op talent echt weer losbarst, de boot niet missen.
Achterhaal het employer brand
Eigenlijk heeft iedere organisatie al een employer brand. Het werkgeversmerk van een organisatie is namelijk de optelsom van alle ervaringen en uitingen die de afgelopen jaren door het bedrijf en medewerkers verspreid zijn. Een employer brand is immers hetzelfde als een corporate brand, maar dan gericht op het werkgeversmerk zoals dit door huidige, nieuwe, toekomstige en ex-medewerkers wordt beleefd. Door de volgende oefening binnen je organisatie te doen, krijg je al een eerste inzicht in de kracht van je organisatie als werkgever.
Stel de volgende vraag aan collega’s tijdens de lunch: ‘Wat zijn de belangrijkste redenen waarom wij bij dit bedrijf willen werken?’
Deze eenvoudige en leuke oefening leidt vaak tot verrassende bevindingen. Je zult vaak zien dat er een flinke gap is ontstaan tussen hetgeen je aanprijst en wat in werkelijkheid de job drivers zijn.
De juiste arbeidsmarktcommunicatie op je 'werken bij'-site
Het uitgangspunt van je employer brand is de 'werken bij'-website. Een veel gemaakte fout is het niet naar voren laten komen van aantrekkelijk werkgeverschap. In veel gevallen mist de site het waarom, de échte cultuur en de interessante, boeiende en verrassende voorbeelden van werken bij de organisatie. De nadruk ligt nog te vaak op alle technische specificaties zoals primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en wat voor kunstjes iemand allemaal moet kunnen. Natuurlijk moet deze informatie kloppen, maar het heeft geen prioriteit wanneer je je aantrekkelijke werkgeverschap wilt communiceren. Gebruik daarom het eerlijke en actuele beeld dat medewerkers hebben van de organisatie en neem de 'werken bij'-website eens kritisch door. Ga na in hoeverre je oprecht en authentiek nieuw talent verleidt om bij je te komen werken. En kijk ten slotte ook eens goed naar de concurrent om te ontdekken wat jou onderscheidend maakt.
Iedereen is wel bekend met het begrip ‘inwerkperiode’. Maar inwerken is niet hetzelfde als employee onboarding. Dat gaat een stuk verder en betreft het complete integratieproces van nieuwe medewerkers binnen een organisatie.
Het werven van zorgmedewerkers is lastig. Door het slim inzetten van goede jobmarketing en activatie lukt het ORO wel.
'If it doesn’t challenge you, it won’t change you'. Samen naar uitdagend werkgeverschap!
Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.