Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

4 tips om “een vliegende start” te ontwijken.

arrow down
Naar overzicht

Google maar eens “een vliegende start van je carrière” en je krijgt ruim 2800 resultaten. Allemaal stuk voor stuk unieke bedrijven, die helaas veelal dezelfde zinnen gebruiken om hun uitdagende jobs aan de man/vrouw te brengen.


Of het nu gaat om ”vliegende start” of het universele “wij zoeken collega’s”, het zijn gemiste kansen. Je krijgt immers maar een paar seconden leestijd gegund van het potentiële talent, voordat hij/zij besluit jouw vacature verder te lezen of niet. Talenten zitten niet te wachten op sleetse begrippen, maar op de echt onderscheidende factoren die in lijn zijn met hun ambitie.


Ook ik heb me vaak genoeg schuldig gemaakt aan het gemak van standaardzinnen die zo lekker bekken. Toch is het zeker de moeite waard om jouw vacatureteksten en werken-bij site eens met een rode pen te doorlopen en de “vliegende starts” te vervangen door de echte betekenis die je geeft aan nieuw talent. Vier tips om hier werk van te maken:


·     De positionering van jouw bedrijf


Waar sta je als bedrijf voor? Wat is dé toevoegde waarde die jullie te bieden hebben aan talent? Schrijf eens alle begrippen op en streep daarna de begrippen door die bij de concurrent ook van toepassing zijn. Waarschijnlijk blijven er maar een paar of slechts 1 over. Dat is ‘m, dus benut ‘m! Uiteraard kun je andere punten ook benoemen, maar niet als “binnenkomer”.


·     Lever bewijs


Om even op “de vliegende start” terug te komen; als je dit écht concreet kunt maken, dan neemt de geloofwaardigheid flink toe en spreek je iemand echt aan. Dus als een medewerker bij jouw bedrijf alle benodigde opleidingen in de helft van de tijd kan behalen, claim dat dan!


·     Blik vooruit


Uiteraard is het voor talenten belangrijk om te weten wat zij in hun nieuwe job gaan doen. Die informatie is meestal ook terug te vinden in een vacature, maar helaas zie je vaak weinig informatie over de toekomst. Wat is de ambitie van het bedrijf en hoe kan de medewerker zijn/haar ambities daarbij waarmaken?


·     Sluit aan op de doelgroep


Wie is de doelgroep en hoe sluit je hierop aan? Zo is generatie Y veel meer getriggerd door een belevenis (meet & greet, experience dagen) en generatie Z vindt het over het algemeen veel belangrijker dat hij/zij betekenis kan geven (hoger gelegen doelen). 

Erik Broeder

Managing Partner

Meer over nonstop employer branding

Hoe zet ik de Employee Promoter Score (EPS) in voor sterke arbeidsmarkt- communicatie?

De Employee Promoter Score geeft de mate van loyaliteit en ambassadeurschap van medewerkers weer. Waarom is het belangrijk om dit te meten en hoe pas je de uitkomsten toe in je arbeidsmarktcommunicatie?

Meaningful minds

Een doordacht employer brand voor de Technische Universiteit. Wetenschappelijke stories om wetenschappers nu eens echt te vangen.

Aan de slag jouw inspirerend doel

Een inspirerend doel geeft je bedrijf vleugels! Hoe? We vertellen het je graag!

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.