Goals Journey Inspiratie Whitepapers Blog Masterclasses Contact

10 tips voor het verbeteren van medewerkers-betrokkenheid

arrow down
Naar overzicht

Wat is nu het belang van betrokken en bevlogen medewerkers? In het gratis whitepaper IC360 - optimale communicatie leggen we het heel simpel uit: betrokken medewerkers leveren een hogere toegevoegde waarde. Wat resulteert in tevreden, loyale, en betrokken klanten. Wat vervolgens weer leidt tot duurzame groei en winst. Het Service Profit Chain model verbindt winstgevendheid aan betrokkenheid. En betrokken (en bevlogen) medewerkers zijn de eerste vitale link in de keten. Ze zijn de motor achter een geweldige klantervaring, innovatie en productiviteit.


10 tips voor succes



  1. Effectieve interne communicatie is de kritische succesfactor bij alle initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid. Zorg dat iedereen in de organisatie begrijpt waarom we doen wat we doen.

  2. Het senior- en middenmanagement zijn van cruciale invloed op het succes van medewerkersbetrokkenheid, dus hen actief betrekken en motiveren is de eerste stap. 

  3. Ondersteun het management met een kernconcept, een ‘message map’ en creatieve tools en initiatieven die hen helpen op een consistente en betrokken manier met medewerkers te communiceren. 

  4. Zorg ervoor dat initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid en interne communicatie zijn verankerd met de strategie van de organisatie. 

  5. Elke organisatie geeft zijn eigen betekenis aan medewerkersbetrokkenheid. Zorg ervoor dat iedereen op dezelfde manier naar het begrip kijkt en denk na over hoe betrokkenheid kan worden gemeten. 

  6. Gebruik het organisatiekompas om kernboodschappen te prioriteren, controleren en te managen. En om complexiteit in de boodschappen te voorkomen. 

  7. Handel vanuit insights in de informatiebehoefte van medewerkers: onderzoek! 

  8. One size does not fit all. Identificeer medewerkersdoelgroepen. 

  9. De effectiviteit van interne communicatieprogramma’s moet meetbaar zijn en een bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat. 

  10. Medewerkersbetrokkenheid vraagt om een continue dialoog in de organisatie, top-down én bottom-up. Het cascade-model werkt simpelweg niet goed genoeg. 

Erik Broeder

Managing Partner

Meer over nonstop employer branding

Boek-tip: The robot-proof recruiter

De balans tussen tech en mens. Dat maakt een onweerstaanbare kandidaatreis.

Maak werk van het leven

Het leven is meer dan een tegeltje aan de wand. Wij maakten werk van het leven met Dela.

Whitepaper Zo win en bind je de beste medewerkers in 2019

Van kapitalisme naar talentisme. Continue talentenjacht, snelsturende teams en hele ambitieuze doelen!

Ik wil ook resultaat!

Vul jouw gegevens in en dan bespreken we de mogelijkheden.