Social Media in B2B Marketing: 15 Essentiele Feiten en Cijfers

Social Media is in de Business to Consumer markt (B2C) altijd het parade-paardje geweest. B2C Social Media marketing acties hebben altijd de aandacht gekregen omdat de producten altijd interessanter, frisser, speelser en simpelweg leuker waren dan een Business to Business (B2B) dienst of product. Eigenlijk heeft social media in de B2B markt al te lang de stempel gekregen van saai en ‘nog in de kinderschoenen’. Maar klopt dat wel?

B2B marketing: het tegendeel

Vanwege mijn stage bij Goals en ook uit interesse over het onderwerp ben ik meer blogs over social media gaan lezen. Het valt me op dat er steeds meer interessante cijfers naar boven komen die bewijzen dat de koudwatervrees toch wel bij aan het trekken is.  Bijvoorbeeld: vorige week kwam ik een leuke casestudie tegen. Door de site te vernieuwen en steeds bij te werken, een blog te starten, unieke en kwalitatieve content verspreiden via verschillende Social Media kanalen (wel de juiste kanalen; content is King en context is Queen) en SEO marketing heeft het bedrijf binnen 3 maanden:

  • De traffic naar de site is met 59% verhoogd in 3 maanden
  • Met bijna 400 members op hun linkedin Group veel meer inzicht in de markt gekregen.
  • Contact tot lead conversie is toegenomen met 150%
  • Lead tot opportunity met 50% toegenomen
  • Uiteindelijk naar schatting €120.000 bespaard, dan wanneer ze deze doelen met traditionele middelen hadden willen bereiken.
Dit zegt opzich zelf al genoeg toch? Ook al  zijn er veel bedrijven nog steeds sceptisch over hoe serieus er met social media omgegaan moet worden, of het wel ‘nut’ heeft en vooral of de ROI wel behaald wordt.

B2B en social media – Statistieken

Dus voor de niet-gelovigen; deze video van Earnest Agency  kwam ik tegen op YouTube met 15 nogal noemenswaardige feiten die B2B Social Media marketing wel degelijk een serieuze speler maakt.

B2B en social media - 15 feiten

Om even kort terug te komen op de feiten uit de video:

  1. 81% van de B2B bedrijven heeft accounts op Social media sites tegenover 67% van B2C bedrijven.
  2. 75% van de B2B bedrijven doet aan twitter tegen 49% van de B2C bedrijven.
  3. 54% van de CIO’s verbied het gebruik van social media zoals Facebook, Twitter en YouTube tijdens werktijd.
  4. 93% van de zakelijke kopers vinden het belangrijk dat B2B op Social Media platformen werken.
  5. 85% van de zakelijke kopers vinden het belangrijk om interactie te hebben via Social Media.
  6. 9 van de 10 kopers geeft aan dat als ze interesse hebben in een product ze naar jou toe komen. Relatie?
  7. 8 van de 10 CIO’s geeft aan dat ze beslissingen baseren op reputatie.
  8. 37% van de zakelijke kopers geeft aan om suggesties te vragen via social media sites.
  9. 93% geeft aan google als eerste te gebruiken om te zoeken naar mogelijkheden voor aankopen.
  10. 6 van de 10 directie-leden geeft aan dat ze meer dan 4 keer per dag google gebruiken.
  11. 74% van de directie-leden geeft aan dat het internet een goede bron is voor informatie.
  12. IT-managers staan aan de top gebruikers van het gebruik van internet voor het verzamelen van informatie.
  13. 49% van B2B marketeers meten succes niet met ‘return on investment’.
  14. 90% van wat marketing oplevert wordt niet gebruikt voor sales.
  15. Sales creëert 53% van de leads zelf, de marketing afdeling maar 24%
De feiten liegen er niet om. Just saying.